10 zdrowych nawyków żywieniowych

0
222

O tym, że właściwa dieta i zdrowy tryb życia jest korzystny dla naszego zdrowia psychicznego jak i fizycznego wiemy nie od dzisiaj. Jednak, ciągle zabiegani, pod wpływem stresu i natłoku codziennych zajęć zapominamy o prawidłowym odżywianiu. Poniżej kilka wartościowych wskazówek, jeżeli chcesz poznać lub poprawić swoje nawyki żywieniowe i znów czuć się dobrze w swoim ciele.

1. Ogranicz spożycie cukru
Jest on bardzo szkodliwy, działa destrukcyjnie na nasz organizm, w tym na działanie mózgu! Dodawany jest do wielu produktów, więc bardzo łatwo o przesadę z jego ilością. Staraj się spożywać mniej słodyczy, najlepiej wyznacz sobie termin gdy możesz sobie na nie pozwolić, np. raz na 2 tygodnie.

2. Ogranicz spożycie soli
Tutaj bardzo podobna zasada, sól jest wszechobecna. Stosuj naturalne przyprawy takie jak zioła. Bezpieczne spożycie soli w ciągu dnia to 5 gram – tyle ile mała łyżeczka.

3. Zbożowe produkty powinny być Twoim głównym źródłem kalorii
Przyspieszenie metabolizmu za sprawą dużej ilości błonnika, mnogość witamin i minerałów, stopniowo uwalniana energia, to tylko wierzchołek góry pozytywnych aspektów takich produktów.

4. Kontroluj spożycie tłuszczów
Najczęściej konsumujemy ich zbyt dużo. Jest to tym bardziej szkodliwe, że spożywamy w większości przypadków te niezdrowe (trans). Wybieraj te właściwe, jak oliwa z oliwek. Włącz do diety orzechy, gorzką czekoladę, ryby.

5. Zwiększ podaż białka w diecie
Często nasza dieta składa się głównie z węglowodanów i tłuszczy. Zapominamy o białku, a przecież jest ono też bardzo potrzebne w naszym organizmie, szczególnie gdy jesteśmy aktywni fizycznie.

6. Dbaj o różnorodność spożywanych posiłków
Dieta składająca się z wciąż powtarzanych składników jest nudna i ciężka do zrealizowania. Urozmaicaj swoje posiłki, nie bój się eksperymentować, próbować nowych, zdrowych kompozycji.

7. Unikaj nadwagi, bądź aktywny/a fizycznie
Bardzo ważna kwestia, gdyż zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie prowadzić może do chorób, które bezpośrednio mogą zagrażać naszemu życiu. Nie liczy się tylko zatłuszczenie, który widzimy – najczęściej w obrębie naszej talii, ale i ten otaczający nasze organy, który nie jest widoczny ale za to bardzo groźny. Wprowadź regularną aktywność fizyczną do swojego życia, możesz zacząć od zwykłych spacerów.

8. Warzywa spożywaj hurtowo, nie przesadzaj z owocami
Istnieje szereg prozdrowotnych czynników, które przemawiają za spożywaniem warzyw. Mnóstwo antyoksydantów, cennych witamin i minerałów, duże ilości błonnika. Niestety często pomijamy je w naszej diecie za sprawą niezdrowych dodatków typu ketchup bądź majonez.
Owoce również są bardzo ważne w diecie, lecz jedz je z umiarem, gdyż po pierwsze zawierają dużo kalorii, poza tym dużo cukrów prostych.

9. Ogranicz spożycie alkoholu, mocnej kawy i herbaty
O ile mała czarna ma dobry wpływ na funkcjonowanie naszego układu krwionośnego, o tyle często przesadzamy z jej ilością. Tak samo jak z mocna herbatą i alkoholem zachowajmy umiar. Staraj się pić za to więcej wody, nie doprowadzaj do stanu gdzie jesteś spragniony.

10. Spożywaj 5-6 posiłków dziennie
Konsumuj regularnie co kilka godzin, spokojnie, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając. Nie podjadaj między posiłkami.

Wbrew pozorom wcale nie tak trudno jest utrzymać zdrowy tryb żywienia. Wystarczy odrobina chęci i zmiana naszych codziennych nawyków. Stosując się do powyższych zaleceń poczujemy się z pewnością o wiele lepiej, ponieważ będziemy dostarczali organizmowi wiele cennych składników, które zapewniają jego prawidłowe funkcjonowanie.

Przygotował: E-Sklep Cookandlove.pl.