Psychologia robienia zakupów

0
120

Czy często kupujemy różne przedmioty i czy robimy to z przyjemnością? Różne przedmioty nabywamy z różną częstotliwością. Niektóre z nich kupujemy niemal codziennie inne nabywamy znacznie rzadziej. Jedno jest pewne, wiele artykułów przemysłowych nabywamy znacznie częściej niż kiedyś. Mówiąc „kiedyś” mamy tu na myśli czasy sprzed dwudziestu kilku lat. Czasy, w których kupienie czegokolwiek było trudne i wymagało sporego wysiłku.

Można powiedzieć, że w drugiej połowie minionego stulecia, w Polsce i innych krajach tak zwanego bloku wschodniego, nie kupowało się, ale zdobywało się różne rzeczy. Katalog firm i sklepów nie był wówczas nikomu potrzebny. Jedynymi katalogami, z którymi mieliśmy wówczas do czynienia, były katalogi reklamowe przywożone z zachodu. Wielu z nas musiało wystarczyć oglądanie ładnych przedmiotów w tych katalogach. Zrozumiałe jest więc to, że w tamtych latach kupowanie przedmiotów było rzadsze, za to zajmowało znacznie więcej czasu. Wszystko co się kupowało, wymagało stania w długich kolejkach. Dziś to zupełnie co innego. Kupujemy kiedy chcemy i co chcemy. Baza firm oferujących różne towary przydaje nam się chociażby po to, by porównywać ze sobą różne oferty handlowe. Kiedyś kupowało się to co było, dziś kupuje się to, co bardziej się opłaca lub co oferuje najlepsza firma. Kiedyś polowało się na cokolwiek, dziś polujemy na promocje, okazje i przeceny.

Zależy nam na tym, żeby na nasze zakupy wydać możliwie jak najmniej. Dziś kupujemy dużo więcej i dużo częściej i nie dzieje się tak tylko dlatego, że wszystko jest ogólnie dostępne. Kupujemy więcej i częściej ponieważ zmusza nas do tego jakość nabywanych przedmiotów. Kiedyś wszystko nie było tak ładne jak teraz, za to nabywane ubrania, przedmioty, meble i sprzęt domowego użytku, były dużo bardziej trwałe. Obecnie przedmioty produkuje się tak, by bez awarii przetrwały okres gwarancji, a i tak nie zawsze to się udaje. O tym, że jakieś meble, pralka lub samochód starczą na kilkanaście lat możemy właściwie zapomnieć. Mamy dużo do wyboru, ale z wyborem jakości jest już gorzej. Dlatego właśnie kupujemy dużo i często.