Co powinniśmy wiedzieć o bromelainie?

0
62

Soczysty, dojrzały ananas jest głównym źródłem bromelainy. Nie występuje ona w znaczących ilościach w innych owocach, chociaż ananas jest czasem spożywany z niedojrzałą, zieloną papają, aby zwiększyć wchłanianie i zapewnić też inny korzystny enzym, zwany papainą.

Wyciśnięcie rdzenia ananasu lub zrobienie z niego smoothie wraz z innymi warzywami, takimi jak ogórek, to łatwy sposób na dostarczenie bromelainy.

Suplementy z bromelainą

Zwykle występują w postaci wysuszonego, żółtego proszku, ekstrahowanego z soku ananasowego, poddawanego odwirowaniu, ultrafiltracji i liofilizacji. Przyjmowanie takich naturalnych suplementów może być całkiem skuteczne, jeśli leczymy swoistą zapalną lub przewlekłą chorobę.

Najczęściej przypisywana dawka bromelainy wynosi od 200 do 2000 miligramów dziennie (zwykle około 500-800 miligramów dziennie). Jednak w niektórych przypadkach lekarz może zalecić inne dawki.

Najlepsze przepisy

Aby efekt bromelainy był jeszcze silniejszy, warto ją połączyć z innymi związkami przeciwzapalnymi, takimi jak, kwercetin lub cucumin (substancja aktywna występująca w kurkumie). Sporządzenie smoothie z jagodami, ananasem, zieleniną i kurkumą jest jednym ze sposobów zdobycia tych wszystkich ziół i związków razem.

Historia

Od dawna ananas stosowano na rany i urazy skóry w celu zmniejszenia obrzęku i przyspieszenia gojenia. Pito też sok z ananasa, aby leczyć zaburzenia żołądkowe i poprawić trawienie. W Niemczech stosowano bromelainę bezpiecznie w leczeniu urazów tkanki łącznej, obrzęków po zabiegach chirurgicznych  i zakrzepów krwi. Uważa się, że jest bardzo bezpieczna, jeśli stosuje się ją w umiarkowanych dawkach i nadal wiąże się z bardzo imponującymi korzyściami.

Skutki uboczne i środki ostrożności

Bromelaina jest zwykle dobrze tolerowana i prawdopodobnie nie wywoła efektów ubocznych. Jednak warto porozmawiać wcześniej z lekarzem, zanim zaczniemy ją przyjmować.

Końcowe przemyślenia

Bromelaina jest enzymem trawiącym białka, ekstrahowanym z miąższu i łodygi ananasa. Zmniejsza stany zapalne i obrzęki, wspomaga gojenie się ran, łagodzi trawienie, zmniejsza bóle mięśni i stawów, poprawia zdrowie serca i zmniejsza alergię lub astmę. Można ją zdobyć, dzięki jedzeniu ananasa (zwłaszcza trzonu/rdzenia), piciu soku z ananasa lub przyjmowania go w postaci suplementu.  Dawki wahają się od 200-2000 miligramów dziennie (średnio 500-800 dziennie). Enzym ten jest dobrze tolerowany, ale nie powinien być przyjmowany przez osoby, przyjmujące leki rozrzedzające krew, z zaburzeniami krzepnięcia lub uczulone na ananas.

Temat bromelainy poruszony został również na serwisie altruismonline.com – dedykowanym poradom zdrowotnym